طراحی و اجراء

نرم افزار

برای نصب و راه اندازی شبکه نیاز به نرم افزاری دارید که بتواند تمامی نیازهای سازمان را برای رسیدن به اهداف مد نظر برآورده کند. طراحی نرم افزار توسط متخصصین این حوزه پس از بررسی عملکرد سازمان یا شرکت و پس از بررسی های دقیق انجام می شود. بخش اصلی کارکرد یک سیستم یا شبکه را نرم افزار به عهده دارد، به همین دلیل اخلال در آن سبب بروز مشکلاتی می شود.

طراحی نرم افزار

هر نرم افزاری می بایست بر اساس مقتضی و زیر ساخت های یک شرکت طراحی و سپس اجرایی شود و اگر زیر ساخت های موجود درست و ناکافی باشد کار استفاده از نرم افزار و شبکه در آینده به مشکل جدی بر می خورد و هزینه های زیادی را به مشتری وارد می کند، بنابراین قبل از هر مرحله ای شما باید ابتدا طراحی نرم افزار خود را با توجه به امکانات، زیر ساخت ها و همچنین نیاز شرکت طراحی کنید.

توجه داشته باشید بسیاری از طرح هایی که پیاده می شوند قابلیت اجرا و پشتیبانی ندارند به همین دلیل رد می شوند، چرا که بسیاری از این طراحی ها در زمان های بحرانی قادر به پشتیبانی نیستند، حال آنکه یک طراحی صحیح و منحصر به فرد می تواند هزینه های شما را در نگهداری و همچنین پشتیبانی تا حدود زیادی کاهش دهد و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک شایانی کند.

یکی از نکات اساسی در طراحی نرم افزار این است که شما علاوه بر نیاز و زیر ساخت های سازمان، اداره و … آینده نگر باشید و ارتقاء سازمان را در طراحی نرم افزار در نظر بگیرید، تا بتوانید مشکلات پیش رو را حل کنید چرا که هر شرکتی به سوی تکامل حرکت می کند و یک طراح باید تمامی این موارد را پیش بینی و بر طبق آن اقدام به طراحی کند.

اجرای نرم افزار

پس از طراحی نرم افزار نوبت به اجرای آن می رسد که ابتدا باید نرم افزار را بر روی شبکه کامپیوتری و سیستم مورد نظر نصب و اجرا کنید. بنابراین در یک سخن کوتاه نصب و اجرای نرم افزار برای استفاده از یک شبکه قدرتمند ضروری است که این عمل اجرا بسته به تجهیزات و نیاز شرکت ممکن است بخش های متنوعی را شامل شود. نکته ای که وجود دارد این است که طراحی نرم افزار باید به گونه ای باشد که بتوان آن را بر روی سیستم عامل ویندوز، مک، یونیکس و لینوکس نصب و اجرا نمود.

انواع نرم افزارهای مدیریت شبکه

از نرم افزارهای مدیریت شبکه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

نرم افزار zabbix

این نرم افزار برای اجرا در شبکه های بزرگ و کوچک کامپیوتری مناسب است، که دارای کاربرد آسانی است. یکی از مزایا عمده این نرم افزار این است که قادر به پیش بینی ترافیک شبکه است و از سیستم عامل ویندوز، مک، یونیکس و لینوکس پشتیبانی می کند.

نرم افزار solarwinds

این نرم افزار رابط کاربری ساده ای دارد که در مدیریت شبکه از آن استفاده می کنند؛ از ویژگی ها عمده این نرم افزار می توان به تشخیص خودکار شبکه و همچنین اسکن کامپیوتر و تمامی دستگاه های سیمی و بیسیمی اشاره نمود. دارای سیستم تنظیم به صورت ساده و پیچیده و کلی مزایا دیگر است.

نرم افزار prtg

این نرم افزاری برای اجرای مدیریت شبکه در مانیتورینگ مناسب است. این نرم افزار آمارهایی از روتر، سوئیچ و سایر دستگاه ها را برای شما جمع آوری می کند که می توانید آنها را به صورت یکجا مشاهده کنید. این نرم افزار پس از شناسایی خطا آن را برای مدیر شبکه ارسال می کند که شما پس از اطلاع از بروز خطا و مشکل می توانید آن را رفع کنید پیش از آنکه مشکل جدی ای رخ دهد. جالب است بدانید که این نرم افزار برای کاربران کمتر از 25 نفر رایگان است.

نرم افزار manageengine opmanager

یکی از نرم افزارهای کاربردی شبکه به شمار می رود که توانایی کنترل زیر ساخت های شبکه و شناسایی خطاهای شبکه به همراه نصب و اجرای سریع برنامه ها را دارد.

نرم افزار ipswitch whatsup gold

این نرم افزار در سال 2016 میلادی از نگاه کاربران برنده جایزه network world asia شد. این نرم افزار دارای آپشن ها مختلف و متنوعی است.

سخن پایانی

یکی از موارد اصلی هر سیستمی طراحی بخش نرم افزاری آن سیستم به شمار می رود که نیاز به دانش فنی زیادی دارد چرا که کوچکترین مشکل در بخش طراحی می تواند مشکلات عدیدی را برای مشتری به وجود بیاورد و هزینه های زیادی را به وی متحمل شود. طراحی نرم افزار باید به گونه ای باشد که بتواند از تمامی سیستم های عامل و … پشتیبانی کند. پس از طراحی نوبت به نصب نرم افزار می رسد که این کار نیز توسط متخصصین این حوزه انجام می شود.