مشاوره و طراحی

شبکه چیست و هدف از ایجاد شبکه چیست

شبکه یکی از الزامات شرکتها برای تسهیل ارتباط و اشتراک گذاری مفاهیم قابل فهم به شمار می رود که هزینه ها را تا حدود زیادی کاهش و ارتباطات را تسهیل می کند. در حوزه فناوری امنیت شبکه یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

شبکه چیست و هدف از ایجاد شبکه کدام است

پیشرفت تکنولوژی طی سالهای اخیر سبب شده  تا شما به راحتی بتوانید در خانه و محل کارتان برخی اطلاعات را با سایر افراد و کارکنان از طریق شبکه به اشتراک بگذارید. شبکه به زبان ساده عبارت است از اشتراک گذاری اطلاعات به صورت معنادار با هم توسط گروهی از افراد و اشیاء که این اطلاعات را به صورتی به اشتراک می گذارند که برای مخاطب قابل فهم و درک باشد. این ارتباطات در سطح وسیع توسط دیتا، لینک ها، ماهواره، ارتباطات فیزیکی سیمی و بی سیم انجام می شود به این صورت که توسط این ابزار پیام ها را میان خودشان جا به جا می کنند.

گونه های مختلفی از شبکه وجود دارد که یکی از گونه های آن شبکه کامپیوتری است که ارتباط بین افراد را تسهیل می کند که این ارتباطات از طریق ایمیل، چت آنلاین، تصویری، ویدئو کنفرانس و … انجام می شود. در عصر حاضر استفاده از شبکه برای هر شرکتی لازم و ضروری به نظر می رسد چرا که هدف تسهیل ارتباط سیستم های کامپیوتری با یکدیگر است که هزینه های شرکت را تا حدود زیادی پایین می آورد.

اهداف ایجاد شبکه های کامپیوتری

  • باعث تبادل سریع اطاعات می شود.
  • اطلاعات شبکه را به روز می کند.
  • باعث تسهیل در استفاده از مجموع منابع و همچنین ارتباط تجهیزات آی تی با هم در حوزه اطلاعات، نرم افزار و سخت افزار و … می شود.
  • قابل اعتماد و اطمینان است.
  • قابلیت مدیریت و همچنین پشتیبانی از مرکز را دارد، بنابراین باعث مدیریت بهتر می شود.

نحوه طراحی شبکه و اجرای آن

طراحی و نصب شبکه یکی الزامات شرکتها برای تسهیل ارتباط به شمار می رود که ساختار پیچیده ای دارد به همین دلیل این کار توسط متخصصان این حوزه انجام می شود. اصولاً طراحی شبکه به دو صورت انجام می شود، یکی طراحی و راه اندازی شبکه جدید و دیگری ارتقاء و بهینه سازی شبکه فعلی است.

در طراحی شبکه ابتدا باید نیازها و اهداف مشتری مورد بررسی قرار بگیرد. در این مرحله مشتری هدف از ایجاد شبکه را به صورت کاملاً دقیق و مشخص با شرکت ارائه دهنده و سازنده شبکه در میان می گذارد و پس از آن کارشناسان و مشاوران نیازها، اهداف مشتری و تمامی هزینه ها را مورد بررسی قرار می دهند و در نهایت به ارائه مشاوره و راهکار به مشتری می پردازند و در صورت جلب رضایت مشتری اقدام به طراحی و پیاده سازی شبکه برای رسیدن به اهداف شرکت می کنند.